«Ρομποτάκια ενωθείτε» – Μαθητικές Παρελάσεις

Φεβρουαρίου 22, 2007 at 12:28 μμ 35 Σχόλια

Ακούνητα, αμίλητα, αγέλαστα… εν-δύο, εν-δυο!
Κάθε χρόνο στις 28 Οκτωβρίου και στις 25 Μαρτίου οι μαθητές καλούνται να βάλουν την καλή τους στολή και να μάθουν κάτω από λάβαρα, σημαίες και τυμπανοκρουσίες να βαδίζουν κουνώντας ταυτόχρονα αριστερό –δεξί πόδι και χέρι.

Ποιος τις καθιέρωσε;
Έχει γραφτεί ήδη πολλές φορές ότι οι μαθητικές παρελάσεις στην Ελλάδα καθιερώθηκαν από το δικτάτορα Ι. Μεταξά που κι αυτός με τη σειρά του τις «δανείστηκε» από τη ναζιστική Γερμανία του Χίτλερ και τη φασιστική Ιταλία του Μουσολίνι. Πουθενά στην ΕΕ δε γίνονται πλέον μαθητικές παρελάσεις εκτός από Ελλάδα και Κύπρο!

Ποιους στόχους εξυπηρετούν;
Στην ουσία απολύτως κανένα. Αντίθετα, χάνονται άδικα ώρες μαθημάτων τρέχοντας αργότερα να καλύψουν τη χαμένη ύλη, καταργούν 2 από τις σχολικές αργίες που έχουν οι μαθητές για περαιτέρω ξεκούραση ή/και διάβασμα.

Και να μάθαινε στο τέλος κανείς τι έγινε εκείνες τις μέρες; Αντί για ιστορική προσέγγιση των ζητημάτων, οι μαθητές τρώνε τον ήλιο και την ορθοστασία στα σχολικά γήπεδα κάνοντας πρόβες βηματισμού. Και καθόλου πρωτότυπο δεν είναι πλέον να βλέπει κανείς στις εφημερίδες ότι οι μαθητές μπέρδεψαν τις επετείους και λένε για τους Τούρκους που πήγαν να μπουν με τα τανκς στο Πολυτεχνείο κι άλλα μαργαριτάρια. Είναι αμφίβολο πάντως αν είναι των μαθητών το φταίξιμο, αφού πιο πολύ κουρδίζουμε ρομπότ εκείνες τις μέρες παρά διδάσκουμε ιστορία.

Ή μήπως έχουν στόχους;
Οι μαθητικές παρελάσεις, ως καθαρά μιλιταριστικές εκδηλώσεις, καλλιεργούν στη νέα γενιά την ψυχολογία της μαζικής πειθαρχίας. Η πανομοιότυπη ωσάν «στρατευμένη μαθητιώσα νεολαία» υποχρεούται να δείξει την υποταγή και σεβασμό της στην πολιτική και εκκλησιαστική εξουσία με το να στρίβουν το κεφάλι τους και να χαιρετούν, κι αυτοί να τους καμαρώνουν.

Δημιουργούν διακρίσεις αφού οι ψηλοί μπαίνουν μπροστά, οι κοντοί πίσω, οι αριστούχοι στο άγημα και οι υπόλοιποι παρακάτω.

Το γνωστό παράδειγμα του αριστούχου Αλβανού μαθητή στην Ελλάδα Οδυσσέα Τσενάι δείχνει και πώς οι μαθητικές παρελάσεις μπορούν να αποτελέσουν μια πολύ καλή αφορμή για τους ρατσιστές, εθνικιστές και φασίστες για την προπαγάνδα τους.

Πώς λοιπόν όλα αυτά συμβάλλουν στη διαμόρφωση ελεύθερων και ανεξάρτητων συνειδήσεων που είναι στόχος της εκπαίδευσης; Πόσο κοντά στην παιδική ψυχή είναι τέτοιου είδους στρατοκρατικές εκδηλώσεις;

Τι μπορούμε να κάνουμε;
Στα σχολεία υπάρχουν άλλοι αποτελεσματικοί τρόποι για να καλλιεργηθεί η ιστορική μνήμη και να βοηθηθούν οι μαθητές να εμβαθύνουν στην ανάλυση και στο νόημα των ιστορικών γεγονότων. Με θεατρικές, μουσικές και χορευτικές εκδηλώσεις, συζήτηση με ανθρώπους που έζησαν τα γεγονότα, αξιοποίηση διαφόρων πηγών μπορούν να μεταδοθούν τα μηνύματα της ελευθερίας και της ειρήνης.

Να παλέψουμε μαθητές και εκπαιδευτικοι ενωμένοι για:

  • Κατάργηση των μαθητικών παρελάσεων – κατάλοιπο ολοκληρωτικών καθεστώτων.
  • Βιβλία απαλλαγμένα από τον εθνικισμό και τη θρησκοληψία.
  • Δημοκρατικό σχολείο, χώρο σεβασμού της διαφορετικότητας και ελεύθερης διακίνησης ιδεών – θρησκευτικών και πολιτικών.

Εκπαιδευτικοί Ενάντια στον Εθνικισμό

Advertisements

Entry filed under: Εθνικισμός, Μαθητές-Φοιτητές.

Γνωρίζεις τα δικαιώματά σου; Είναι η στολή δικλίδα ασφαλείας;

35 Σχόλια Add your own

  • 1. πρεζα tv  |  Φεβρουαρίου 22, 2007 στο 1:17 μμ

    Μα καλα τι ειναι αυτα που λες;
    Εχουμε Νεα Δημοπρασια στην εξουσια.Το ξεχασες αυτο;;;

  • 2. athina  |  Φεβρουαρίου 23, 2007 στο 4:23 μμ

    και πριν ειχαμε ΠΑΣΟΚ δεν υπηρχε καμία αλλαγή. βασικά απο το 1937 και μετά οι παρελάσεις έχουν καθιερωθεί. καιρός να σταματήσουν και σε Ελλάδα και Κύπρο. το ξέρεις ότι ειναι οι μοναδικές χώρες στην ευρώπη που κάνουν παρελάσεις υποχρεωτικές στις εθνικές τους γιορτές;
    έτσι βασικά το θέμα δεν ειναι η κυβέρνηση να τις καταργήσει αλλά όλοι όσοι θέλουμε να καταργηθούν να το πιέσουμε να γίνει. γιατί βλέπεις να κάνει τίποτα καμία κυβέρνηση προς την κατάργηση των εθνικιστικών εθίμων ή και για το καλό των απλών καθημερινών ανθρώπων;

  • 3. tommas  |  Φεβρουαρίου 26, 2007 στο 8:37 μμ

    Φίλε παρελάσεις υπήρχαν και στην αρχαία Αθήνα σε προκαλώ να πας στο εθνικό μουσείο να τις δεις.

    Της καθιέρωσε ο Μεταξάς ;; Επίσης ο Μεταξάς καθιέρωσε το οκτάωρο, ΙΚΑ, συλλογικές συμβάσεις, 15ήμερη άδεια, δώρο, Κυριακάτικη αργία, εργατική εστία, διαιτησία, εργατικό εισητήριο, προικοδότησι εργατριών κ.τ.λ. γιατί να μην τα καταργήσουμε και αυτά ; ….

    Επίσης αν για σας δεν έχει σημασία η εθνική μνήμη για το 80% των Ελλήνων έχει , διότι είναι πατριώτες!! Όποιος δεν θέλει να κάνει παρέλαση να μην κάνει αλλά είναι φασιστικό να οργανώνεται συλλαλητήριο εκείνη την ημέρα(δεν ξέρω αν το κάνατε εσείς) διότι εμείς θέλουμε να κάνουμε παρέλαση , θέλω να δώ τα παιδία μου να κάνουν παρέλαση . Όταν εσείς μου επιτίθεστε επειδή κάνω αυτό που θέλω είναι καθαρά φασιστικό!

  • 4. Azad_Duke  |  Φεβρουαρίου 27, 2007 στο 2:40 μμ

    Φιλαράκι εσύ θες να δεις τα παιδιά σου να κάνουν παρέλαση….Αυτά θέλουν να παρελάσουν; Εγώ από την εποχή του γυμνασίου αρνιόμουν πεισματικά να συμμετέχω στις παρελάσεις γιατί ήταν κάτι το οποίο δεν με εξέφραζε, σαν άτομο. Απλά ήταν μαζί με τους προσκόπους ένας τρόπος για να καταπιεστεί η προσωπικότητα μου, στο όνομα ενός κομματιού γης το οποίο έχουμε υπερεκτιμίσει………
    Το αποτέρλεσμα βέβαια ήταν στην καλύτερη να τρώω απουσίες, και στην χειρότερη να με απειλούν με μείωση του βαθμού μου ή και αποβολή. Και δεν μιλάμε για κυπριακό λύκειο, μιλάμε για ιδιωτικό σχολείο της Αθήνας. Κανένας, ασχεδόν, μαθητής δεν παρελαύνει επειδή όντως το θέλει, είτε στην Ελλάδα είτε στην Κύπρο, και αυτό το ξέρρεις πολύ καλά.
    Και γίνονται συλαλητήρια κατά των παρελάσεων γιατί, πολύ απλά η παρέλαση ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ ΔΙΑ ΝΟΜΟΥ και ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ στους μαθητές.
    Στην ελλ

  • 5. azad_duke  |  Φεβρουαρίου 27, 2007 στο 4:08 μμ

    Στην Ελλάδα και στην Κύπρο, όπως και στην Τουρκία, η κυβέρνηση είναι η μοναδική που πεισματικά επιμένει να βάζει τους μαθητές να παρελαύνουν. Και σσε τι τους βοηθά αυτό στη ζωή τους; Τους μαθαίνει να πέρνουν πρωτοβουλίες, ή μήπως τους μαθαίνει να σέβονται όσους είναι διαφορετικοί από τους ίδιους; Ή μήπως τους μαθαίνει να σκέφτονται κριτικά και να μπορούν να σρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους;
    Το μόνο που τους μαθαίνει έιναι να γίνονται μια υπάκοη μάζα, η οποία είναι διαχωρισμένη ταξικά, και υπακούει τους ανώτερους της στην ιεραρχία……..αυτό τους μαθαίνει η παρέλαση, και όλα τα άλλα που λέγονται υπέρ αυτής είναι απλές δικαιολογίες…..

  • 6. athina  |  Φεβρουαρίου 27, 2007 στο 7:03 μμ

    Tommas με το σκεπτικο που βαζεις οι αρχαιοι ελληνες ειχαν κοινωνικά αποδεκτή την ομοφυλοφιλία. Κανένας εθνικιστικός κύκλος δεν το αποδέχεται αυτό.

    Όσον αφορά τα δικαιώματα και τις κοινωνικές κατακτήσεις που αναφέρεις (8ωρο κτλ) δεν τις καθιέρωσε ο Μεταξάς. Δεν έκανε χάρη στους εργαζομένους. Οι κοινωνικές κατακτήσεις είναι αποτέλεσμα αγώνων του διεθνούς εργατικού κινήματος και καμία κυβέρνηση δεν τις έδωσε, έτσι, γιατί ήταν «καλή». Αναγκάστηκαν να τις παραχωρήσουν γιατί ο λαός ήταν ξεσηκωμένος και οι αστικές κυβερνήσεις φοβόταν ότι αν δεν δώσουν αυτά (τα οποία μπορούν και θα τους κόψουν λίγα απο τα κέρδη τους) ο λαός μπορεί να αρχίσει να ζητάει κι άλλα, ίσως και ανατροπή του καπιταλισμού, και όλα τα κέρδη τους!.

    αντίθετα ο Μεταξάς επέβαλε δια νόμου τις παρελάσεις σε όλους. Δεν ήταν κάτι που το ζήτησαν οι μαθητές και τους το έκανε η κυβέρνηση. Οι παρεάσεις επιβάλλονται, ακόμη και σήμερα, σε όλους τους μαθητές (δασκάλους και καθηγητές) ακόμη κι αν αυτοί δεν συμφωνούν να το κάνουν. Αν κάποιοι θέλουν να παρελάσουν απο μόνοι τους, χωρίς αυτό να ονομάζεται παιδεία και να συνδέεται με τα σχολεία, να το κάνουν. Αυτό γίνεται σε διάφορες χώρες της Ευρώπης. όμως όχι μέσα από τα σχολεία.

    Επίσης αν διάβασες καλά το άρθρο υπάρχουν πολλοί άλλοι τρόποι να μάθουν τα παιδιά ιστορία. Γιατί βγές τη μέρα της παρέλασης και ρώτα 3 παιδιά να σου πούν τι έγινε την 25η Μαρτίου να δεις τί απαντήσεις θα πάρεις. και μετά πες μας τελικά τί έχουν μάθει μέσα απο την παρέλαση.

    εμείς θέλουμε οι μαθητές να μαθαίνουν την ιστορία του τόπου τους και του κόσμου όχι απλά την προπαγάνδα «τούρκοι κακοί, μόνο οι έλληνες είναι καλοί» και μετά να παρελάυνουν σαν ρομπότ. να μάθουν πρώτα την ιστορία και μετά να δούμε αν θα θέλουν τα ίδια να κάνουν παρέλαση.

  • 7. tommas  |  Φεβρουαρίου 27, 2007 στο 11:14 μμ

    ΕΜΑΣ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΝΑΓΚΑΖΟΥΝ ;;;

    Για δώστε μου το νόμο που λέει ότι είναι αναγκαστικό . Διότι εγώ στο σχολείο μου οικιοθελώς λάβωναν παιδία… και ΕΓΩ ΝΑΙ ΗΘΕΛΑ ΚΑΙ ΗΜΟΥΝ ΑΠΟ ΤΑ ΛΙΓΑ ΠΟΥ ΗΘΕΛΕ!! Το αν θέλει το παιδί μου θα το κρίνει το ίδιο ..

    Κατακρίνω οποιαδήποτε πράξη αναγκασμού !

    «Tommas με το σκεπτικο που βαζεις οι αρχαιοι ελληνες ειχαν κοινωνικά αποδεκτή την ομοφυλοφιλία.»

    Το ξέρεις ότι αυτό είναι ψέμα ;; Αυτό έχει βρει από παραφράσεις αρχαίων κειμένων ! Μπορείς να βρει αναλυτικότερα στο βιβλίο «Ομοφυλία στην αρχαία Ελλάδα : ο μύθος καταρρέει» που κανένας επιστήμονας ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΔΙΑΦΩΝΗΣΕΙ!!

    Και εγώ να μάθουν ιστορία θέλω διότι «εθνικό ότι αληθινό»

    Να μάθουν για το κρυφό σχολείο
    Να μάθουν για το ρόλο της εκκλησίας στην επανάσταση

    Να μάθουν και για τον απαράδεκτο τρόπο που φέρθεικηαν οι έλληνες και ο Κολοκοτρώνης στην κατάληψη της Τριπολιτσάς ώστε να τον κατακρίνουν και να έχουν και παραδείγματα προς αποφυγή κ.τ.λ.

    ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΔΙΟΤΙ ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΔΙΧΑΖΕΙ ΕΝΩΝΕΙ !

    Και σας κλείνω διότι είναι νύχτα θα τα ξαναπούμε

  • 8. azad_duke  |  Φεβρουαρίου 28, 2007 στο 1:11 μμ

    To kryfo sxoleio den yphrkse pote

    kai oso gia thn ellhnikh epanastash…..h ekklehsia thn aforise, opws allwste ekane me ka8e kinhsei pou zhtage dhmokratika dikaiwmata.
    Opws yposthrikse tous nazi sth dekaetia tou 40 kai ekane to pan gia na kerdhsoun oi deksioi ston emfylio, opws yposthrize tis amerikanofertes kybernhseis ths elladas epi 20kati xronia, opws yposthrikse, kai akomh yposthrizei tous xountikous….

  • 9. tommas  |  Μαρτίου 1, 2007 στο 4:02 μμ

    ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΕ ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ;;;

    ΡΕ ΜΗΝ ΤΡΩΣ ΤΗΝ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ ΤΟΥΣ !! ΔΙΑΒΑΣΕ Ο ΙΔΙΟΣ

    ΕΠΩΔΗ ΔΕΝ ΕΧΩ ΧΡΟΝΟ ΔΕΝ ΘΑ ΑΣΧΟΛΗΘΩ ΜΕ ΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΒΛΑΚΕΙΕΣ ΠΟΥ ΛΕΣ

    Προφανώς έχεις πέσει θύμα απάτης και προπαγάνδας. Βέβαια αυτό δεν θα γινόταν αν δεν ήσουν ανιστόρητος .

    Σε ενοχλεί πολύ η υπενθύμιση ότι στα δύσκολα χρόνια της δουλείας η Ορθόδοξη Εκκλησία και οι κληρικοί ανέλαβαν την εκπαίδευση και την εθνική αφύπνιση των υποδούλων;. Δεν θα καταφύγω σε μαρτυρίες Ελλήνων της εποχής εκείνης. Αλλά Θα θυμίσω τι έγραφε σε επιστολή του ο Ρωμαιοκαθολικός Γκέρλαχ, πάστορας της Γερμανικής Πρεσβείας της Κωνσταντινουπόλεως το 1575. Αντιγράφουμε από το σπουδαίο σύγγραμμα του συγχρόνου μας Γερμανού Ρωμαιοκαθολικού κληρικού και Νεοελληνιστή Γκέρχαρντ Ποντσκάλσκι «Η Ελληνική Θεολογία επί Τουρκοκρατίας», ελληνική έκδοση Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, 2005):

    «Πουθενά σε ολόκληρη την Ελλάδα δεν ευδοκιμεί η μελέτη. Δεν υπάρχουν δημόσιες ακαδημίες ή καθηγητές, με εξαίρεση τα κοινά σχολεία, όπου διδάσκονται τα αγόρια ανάγνωση με το Ωρολόγιο, την Οκτώηχο, το Ψαλτήριο και άλλα βιβλία που χρησιμοποιούνται στις ακολουθίες. Ελάχιστοι όμως από τους ιερείς και τους μοναχούς κατανοούν πραγματικά αυτά τα βιβλία» (σελ. 86).

    Να, λοιπόν, που ένας Γερμανός κληρικός του 16ου αιώνος, ο οποίος δεν είχε κανένα λόγο να κατασκευάζει μύθους υπέρ του Ορθοδόξου κλήρου, παραδέχεται σε επιστολή του προς τον Γερμανό λόγιο Μαρτίνο Κρούσιο, ότι οι μοναχοί και οι κληρικοί ήταν οι μόνοι που αγωνιζόντουσαν κατά την περίοδο εκείνη να μορφώσουν τα Ελληνόπουλα, παρά τα δικά τους μορφωτικά κενά.

    ή μήπως υποστηρίζεις ότι δεν υπήρχε καταπίεση εις βάρος της παιδείας των Ρωμηών;

    Ρωμηών. Ας δούμε όμως πώς περιγράφει το κλίμα του 17ου αιώνος ένας επιφανής Έλληνας που τελικά έχασε την ζωή του λόγω της υπερβολικής τόλμης του. Καταθέτω τη μαρτυρία του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Κυρίλλου Λουκάρεως, ο οποίος στραγγαλίσθηκε το 1638 από τους Τούρκους. Έγραφε το 1616 σε μία πραγματεία του- προκήρυξη προς τους Έλληνες:

    «Ημπορούσι να είπουν οι Λατίνοι… μάθημα και σοφίαν δεν έχετε, αμή είσθε δούλοι και έχετε τους Τούρκους πάνω από τα κεφάλια σας…. Όσον πως δεν έχομεν σοφίαν και μαθήματα αλήθεια είναι…. Η πτωχεία και η αφαίρεσις της βασιλείας μας το έκαμαν και ας έχωμεν υπομονήν».

    Ομολογεί ο Πατριάρχης με αρκετό θάρρος ότι οι Έλληνες δεν είχαν «μαθήματα», δηλαδή σχολεία, διότι ήσαν υπόδουλοι. Έχασαν το κράτος τους και λόγω εχθρικής καταπίεσης δεν μπορούν να μορφωθούν, με αποτέλεσμα να τους ειρωνεύονται οι Δυτικοί χριστιανοί.
    Επισημαίνουν οι αμφισβητίες: Μα καλά τον 18ο αιώνα έχουμε πλέον αξιόλογα ελληνικά σχολεία στα Γιάννενα, στην Κοζάνη, στην Σμύρνη, στο Άγιον Όρος κλπ. Και ο Πατροκοσμάς σχολεία ίδρυε. Απαντοώ ότι την εποχή εκείνη είχε χαλαρώσει κάπως η Οθωμανική αυθαιρεσία λόγω πιέσεων έξωθεν. Όμως και τότε ακόμη υπήρχε ανάγκη για κρυφά μαθήματα. Γιατί; Την απάντηση δίνει ο Γάλλος δημοσιογράφος Ρενέ Πυώ στο βιβλίο του «Δυστυχισμένη Βόρειος Ήπειρος» (ελληνική έκδοση ΤΡΟΧΑΛΙΑ, Αθήνα χ.χρ.): Ο Πυώ ακολούθησε το 1913 τον Ελληνικό Στρατό που απελευθέρωσε την ενιαία Ήπειρο και διηγείται τι άκουσε σχετικά με την Τουρκοκρατία στο Αργυρόκαστρο:

    «Κανένα βιβλίο τυπωμέν ο στην Αθήνα δεν γινόταν δεκτό στα σχολεία της Ηπείρου. Ήταν επιβεβλημένο να τα προμηθεύονται όλα από την Κωνσταντινούπολη. Η Ελληνική Ιστορία ήταν απαγορευμένη. Στην περίπτωση αυτή λειτουργούσαν πρόσθετα κρυφά μαθήματα, όπου ο νεαρός Ηπειρώτης μάθαινε για τη μητέρα πατρίδα, διδασκόταν τον εθνικό της ύμνο, τα ποιήματά της και τους ήρωές της» (σελ 126).

    Ένας Γάλλος πολεμικός ανταποκριτής καταγράφει χωρίς φόβο και πάθος την τουρκική πολιτική στον τομέα της παιδείας στις αρχές του προηγουμένου αιώνος. Κρυφά μαθήματα για τα ελληνόπουλα.
    Αυτή είναι η αλήθεια, την οποία οι δήθεν «προοδευτικοί» θέλουν να αγνοούν. Προτιμούν να εμφανίζονται και ανιστόρητοι και εμπαθείς.

    Προφανώς έχεις πέσει θύμα απάτης και προπαγάνδας. Βέβαια αυτό δεν θα γινόταν αν δεν ήσουν ανιστόρητος .

    Σε ενοχλεί πολύ η υπενθύμιση ότι στα δύσκολα χρόνια της δουλείας η Ορθόδοξη Εκκλησία και οι κληρικοί ανέλαβαν την εκπαίδευση και την εθνική αφύπνιση των υποδούλων;. Δεν θα καταφύγω σε μαρτυρίες Ελλήνων της εποχής εκείνης. Αλλά Θα θυμίσω τι έγραφε σε επιστολή του ο Ρωμαιοκαθολικός Γκέρλαχ, πάστορας της Γερμανικής Πρεσβείας της Κωνσταντινουπόλεως το 1575. Αντιγράφουμε από το σπουδαίο σύγγραμμα του συγχρόνου μας Γερμανού Ρωμαιοκαθολικού κληρικού και Νεοελληνιστή Γκέρχαρντ Ποντσκάλσκι «Η Ελληνική Θεολογία επί Τουρκοκρατίας», ελληνική έκδοση Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, 2005):

    «Πουθενά σε ολόκληρη την Ελλάδα δεν ευδοκιμεί η μελέτη. Δεν υπάρχουν δημόσιες ακαδημίες ή καθηγητές, με εξαίρεση τα κοινά σχολεία, όπου διδάσκονται τα αγόρια ανάγνωση με το Ωρολόγιο, την Οκτώηχο, το Ψαλτήριο και άλλα βιβλία που χρησιμοποιούνται στις ακολουθίες. Ελάχιστοι όμως από τους ιερείς και τους μοναχούς κατανοούν πραγματικά αυτά τα βιβλία» (σελ. 86).

    Να, λοιπόν, που ένας Γερμανός κληρικός του 16ου αιώνος, ο οποίος δεν είχε κανένα λόγο να κατασκευάζει μύθους υπέρ του Ορθοδόξου κλήρου, παραδέχεται σε επιστολή του προς τον Γερμανό λόγιο Μαρτίνο Κρούσιο, ότι οι μοναχοί και οι κληρικοί ήταν οι μόνοι που αγωνιζόντουσαν κατά την περίοδο εκείνη να μορφώσουν τα Ελληνόπουλα, παρά τα δικά τους μορφωτικά κενά.

    ή μήπως υποστηρίζεις ότι δεν υπήρχε καταπίεση εις βάρος της παιδείας των Ρωμηών;

    Ρωμηών. Ας δούμε όμως πώς περιγράφει το κλίμα του 17ου αιώνος ένας επιφανής Έλληνας που τελικά έχασε την ζωή του λόγω της υπερβολικής τόλμης του. Καταθέτω τη μαρτυρία του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Κυρίλλου Λουκάρεως, ο οποίος στραγγαλίσθηκε το 1638 από τους Τούρκους. Έγραφε το 1616 σε μία πραγματεία του- προκήρυξη προς τους Έλληνες:

    «Ημπορούσι να είπουν οι Λατίνοι… μάθημα και σοφίαν δεν έχετε, αμή είσθε δούλοι και έχετε τους Τούρκους πάνω από τα κεφάλια σας…. Όσον πως δεν έχομεν σοφίαν και μαθήματα αλήθεια είναι…. Η πτωχεία και η αφαίρεσις της βασιλείας μας το έκαμαν και ας έχωμεν υπομονήν».

    Ομολογεί ο Πατριάρχης με αρκετό θάρρος ότι οι Έλληνες δεν είχαν «μαθήματα», δηλαδή σχολεία, διότι ήσαν υπόδουλοι. Έχασαν το κράτος τους και λόγω εχθρικής καταπίεσης δεν μπορούν να μορφωθούν, με αποτέλεσμα να τους ειρωνεύονται οι Δυτικοί χριστιανοί.
    Επισημαίνουν οι αμφισβητίες: Μα καλά τον 18ο αιώνα έχουμε πλέον αξιόλογα ελληνικά σχολεία στα Γιάννενα, στην Κοζάνη, στην Σμύρνη, στο Άγιον Όρος κλπ. Και ο Πατροκοσμάς σχολεία ίδρυε. Απαντοώ ότι την εποχή εκείνη είχε χαλαρώσει κάπως η Οθωμανική αυθαιρεσία λόγω πιέσεων έξωθεν. Όμως και τότε ακόμη υπήρχε ανάγκη για κρυφά μαθήματα. Γιατί; Την απάντηση δίνει ο Γάλλος δημοσιογράφος Ρενέ Πυώ στο βιβλίο του «Δυστυχισμένη Βόρειος Ήπειρος» (ελληνική έκδοση ΤΡΟΧΑΛΙΑ, Αθήνα χ.χρ.): Ο Πυώ ακολούθησε το 1913 τον Ελληνικό Στρατό που απελευθέρωσε την ενιαία Ήπειρο και διηγείται τι άκουσε σχετικά με την Τουρκοκρατία στο Αργυρόκαστρο:

    «Κανένα βιβλίο τυπωμέν ο στην Αθήνα δεν γινόταν δεκτό στα σχολεία της Ηπείρου. Ήταν επιβεβλημένο να τα προμηθεύονται όλα από την Κωνσταντινούπολη. Η Ελληνική Ιστορία ήταν απαγορευμένη. Στην περίπτωση αυτή λειτουργούσαν πρόσθετα κρυφά μαθήματα, όπου ο νεαρός Ηπειρώτης μάθαινε για τη μητέρα πατρίδα, διδασκόταν τον εθνικό της ύμνο, τα ποιήματά της και τους ήρωές της» (σελ 126).

    Ένας Γάλλος πολεμικός ανταποκριτής καταγράφει χωρίς φόβο και πάθος την τουρκική πολιτική στον τομέα της παιδείας στις αρχές του προηγουμένου αιώνος. Κρυφά μαθήματα για τα ελληνόπουλα.
    Αυτή είναι η αλήθεια, την οποία οι δήθεν «προοδευτικοί» θέλουν να αγνοούν. Προτιμούν να εμφανίζονται και ανιστόρητοι και εμπαθείς.

    Και σαν αυθεντική μαρτυρία της ιστορικότητος του κρυφού σχολειού φυλάω την μαρτυρία του Νικολάου Δραγούμη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Πανδώρα» του μηνός Ιανουαρίου 1855 (τόμος Ε’, σελ. 450 κ.ε.), όπου γράφει για τον πατέρα Μάρκο (1770-1854) ότι:
    Παράθεση:
    «ως εάν έφερε μεγαλόσταυρον εις τον λαιμόν και ταινίαν εγκάρσιον εις το στήθος, εκαυχάτο πάντοτε ο πατήρ μου ότι εδάρη υπό του οθωμανού χάριν των ελληνικών γραμμάτων».
    Και προσθέτει ο Νικόλαος Δραγούμης : «Ουχί μόνον κοπιώντες, αλλά και κινδυνεύοντες εσπούδαζον οι πατέρες ημών γράμματα. Έκαστος των Τούρκων και ο έσχατος, ως γνωστόν, είχε το δικαίωμα να τυραννεί, να φορολογεί και να φονεύει τους οπαδούς του Χριστού. Επειδή δε τα σχολεία διήγειραν τας υποψίας αυτών και κατέστρεφον παντοιοτρόπως, και διδάσκαλοι και μαθηταίεσοφίζοντο παντοίους επίσης τρόπους δια να αποφεύγωσιν την οργήν των. Και οσάκις συνήρχοντο εις το σχολείον, εις εξ αυτών ιστάμενος πλησίον του παραθύρου ως κατάσκοπος έστρεφεν ανήσυχος πανταχού το βλέμμα και έδιδεν προς τους άλλους την είδησιν ότι έβλεπεν οθωμανόν ερχόμενον μακρόθεν…» (Κωνσταντίνου Γανωτή, φιλολόγου : «Το Κρυφό Σχολειό και ποιους ενοχλεί», περιοδικό ΕΚ ΠΕΤΡΑΣ, Αγ. Νικόλαος Κρήτης, σελ. 1224).
    «Στον Άγιο Ιωάννη Μυλοποτάμου
    έζησε κι έδρασε κατά την πρώτη 50ετία της τουρκικής κατάκτησης του νησιού (17ος
    αιών) ένας ανώτερος αξιωματικός των γενιτσάρων ο Χουσεΐν Μπέης, που ήλθε κι
    εγκαταστάθηκε εδώ από την Κωνσταντινούπολη. Ο Τούρκος αυτός άρχοντας ήταν
    ελληνικής καταγωγής και κρυπτοχριστιανός. Παντρεύτηκε μια ελληνίδα σκλάβα του,
    την οποία εξαγόρασε αντί 100 παράδων. Ο γιος του Μουσταφά Χατζη-Χασάν Ογλού
    διδάχθηκε τα ελληνικά γράμματα από τους μοναχούς της Μονής Δισκουρίου
    Μυλοποτάμου. Δεν μπορεί, φαντάζομαι, να ισχυρισθεί κανείς ότι ένα τουρκόπουλο
    θα πήγαινε φανερά σ’ ένα ελεύθερο και δημόσιο ελληνικό σχολείο, για να μάθει
    ελληνικά γράμματα! Πώς θα το ανέχονταν οι Τούρκοι κάτι τέτοιο;» (Γιάννη Χριστάκη: Το Κρυφό
    Σχολειό δε θάβεται, περιοδ. Εκπαιδευτικοί Προσανατολισμοί, Φθινόπωρο 1995). «Αρκούμεθα λοιπόν στην εμπειρία, η οποία αφορά τον παππού μου. Καταγόταν από ένα μικρό ορεινό χωριό απομονωμένο αιώνες από τον υπόλοιπο κόσμο, ήταν παπάς και πέθανε σε πολύ μεγάλη ηλικία (νομίζω περνούσε τα ενενήντα) το 1952. Θα πρέπει δηλαδή να είχε γεννηθεί γύρω στο 1860. Ήξερε να γράφει και να διαβάζει άνετα. Φυσικά δεν είχε φοιτήσει σε κανονικό σχολείο γιατί οι Τούρκοι επέτρεψαν την μεν ίδρυσή τους μόλις το 1858, αλλά η οργάνωση, ευρύτερη διάδοση και λειτουργία των βράδυνε αισθητά, πραγματοποιηθείσα σταδιακά μετά το 1874. Στο δε χωριό του παππού ιδρύθηκε σχολείο το 1903.

    Όταν δε (τελειόφοιτος Γυμνασίου εγώ), τον ρώτησα που έμαθε να γράφει και να διαβάζει και σε ποιο σχολείο εφοίτησε, μου απάντησε ότι πήγαινε στο «Κρυφό Σχολειό» της Καρδαμούτσας. Καρδαμούτσα για τους μη γνωρίζοντες είναι ένα μοναστήρι στο Βόρειο Μεραμπέλο, το οποίο ιδρύθηκε κατά την ενετοκρατία και πριν το 1617 κοντά στην Μονή Αρετίου. Και ενώ το Αρέτι ήταν ο οικονομικοδιοικητικός παράγοντας της περιοχής, έχοντας ενσωματώσει (δορυφοροποιήσει) όλα τα γύρω μοναστήρια, η Καρδαμούτσα (οι μοναχοί της ήσαν οι πιο μορφωμένοι) που δεν απορροφήθηκε ποτέ από το Αρέτι, αποτελούσε την «πνευματική εστία» όπου μάθαιναν γράμματα…» (Επιστολή του συγγραφέως Γιώργου Πρατσίνη στο περιοδικό «Εκπαιδευτικοί Προσανατολισμοί», Φθινόπωρο 1995).

  • 10. AZAD_DUKE  |  Μαρτίου 2, 2007 στο 11:26 πμ

    to kryfo sxoleio, opws kai h ellhnikothta tou byzantiou, einai istories kataskeyasmenes apo tous ellhnes diafwtistes….

  • 11. AZAD_DUKE  |  Μαρτίου 2, 2007 στο 11:27 πμ

    kai poia propaganda tous? Edw kai dyo aiwnes prospa8ei to ellhniko ypourgeio paideias mesa apo ta biblia ths istorias na peisei ton ellhniko lao oti yphrxe to kryfo sxoleio

  • 12. ΜΗΛΙΤΣΑ  |  Μαρτίου 2, 2007 στο 3:25 μμ

    «Δεν θα καταφύγω σε μαρτυρίες Ελλήνων της εποχής εκείνης. Αλλά Θα θυμίσω τι έγραφε σε επιστολή του ο Ρωμαιοκαθολικός Γκέρλαχ, πάστορας της Γερμανικής Πρεσβείας της Κωνσταντινουπόλεως το 1575.

    Έγραφε το 1616 σε μία πραγματεία του- προκήρυξη προς τους Έλληνες:

    «Ημπορούσι να είπουν οι Λατίνοι… μάθημα και σοφίαν δεν έχετε, αμή είσθε δούλοι και έχετε τους Τούρκους πάνω από τα κεφάλια σας…. Όσον πως δεν έχομεν σοφίαν και μαθήματα αλήθεια είναι…. Η πτωχεία και η αφαίρεσις της βασιλείας μας το έκαμαν και ας έχωμεν υπομονήν»» tade efi tommas

    Αρχίζω κάνοντας κόπι πέιστ από αυτά που εσύ γράφεις. Το θέμα του κρυφού σχολειού για μένα είναι λίγο αυτονόητο. Όποιο, μα όποιο σύγγραμμα ιστορίας της εκπαίδευσης πάρεις θα δεις ότι υπάρχουν κεφάλαια για την εκπαίδευση επί Τουρκοκρατίας. Στην Κύπρο τα δύο αρχαιότερα σχολεία, το Παγκύπριο και η Φανερωμένη ιδρύθηκαν τον 19ο αιώνα. Στην Ελλάδα θα δεις επίσης γύρω εκεί να υπάρχει ισχυρή άνθηση ας πούμε, ακριβώς επειδή όμως το ίδιο συνέβαινε και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Όποιον τέλειωσε από όποιο πανεπιστήμιο θέλεις δάσκαλος, και θυμάται να του λένε για ιστορία της παιδαγωγικής και της εκπαίδευσης, θα θυμάται σίγουρα και πως δεν υπήρχε πουθενά στην Ευρώπη θεσμοθετημένο σχολείο πριν τη Γαλλική Επανάσταση (1789). Άρα αυτά που παραθέτεις (του 16ου αιώνα κτλ) είναι λογικό να είναι έτσι. Τώρα αν κάπου η τουρκική διοίκηση ήταν ιδιαίτερα σκληρή και δεν επέτρεπε σχολεία δεν σημαίνει ότι ισχύει σαν κανόνας. Θα μπορούσα εδώ να σου παραθέσω διάφορα βιβλία που θα μπορούσες να διαβάσεις. Μια βόλτα στη βιβλιοθήκη της Αρχιεπισκοπής της Κύπρου θα σε πείσει ότι υπάρχουν πολλές πηγές. Το ίδιο και σε ελληνικά βιβλία που αφορούν στην ελληνική πραγματικότητα, ή μια επίσκεψη στο σχολείο των Γαζή και Κωνσταντά (διδάσκαλων του γένους όπως τους αποκαλούν) που ίδρυσαν τη Σχολή Μηλέων στο Πήλιο. Εκεί όχι μόνο μαρτυράται πως ήταν ζήτημα συνθηκών το πρώιμο στάδιο στο οποίο βρισκόταν η εκπαίδευση σε Κύπρο (για το παρθεναγωγείο Φανερωμένης ζητούσαν στελέχωση από τη Σμύρνη, βλ. αλληλογραφία αρμόδιας επιτροπής εδώ με Λοϊζιά στο σχολείο της Σμύρνης) και Ελλάδα (όπου οι παπάδες που κουτσοξέρανε να διαβάζουν τα εκκλησιαστικά κείμενα και που μόνο αυτά διέθεταν οι κοινότητές τους λόγω διαφορων συνθηκών, ή ο γεωργός που ήξερε λίγο αλφαβήτα έβαζε 4-5 παιδάκια να τον παρακολουθούν και να επαναλαμβάνουν μάθημα ενώ αυτός όργωνε το χωράφι του). Περιπτώσεις όπως του Γαζή και Κωνσταντά ήταν άνθρωποι που αφού είχαν λάβει στο εξωτερικό ανάλογη μόρφωση, ήταν σε θέση να ιδρύσουν ένα σχολείο που να δουλεύει με μεθοδολογία και που να μπορούν να στελεχώσουν υλικοτεχνικά και επιστημονικά για τα δεδομένα της εποχής. Γιατί δεν τους το απαγόρευσαν τότε;

    Για να μην σου πω να διαβάσεις Κορδάτο που θα τον πεις μαρξιστή και δεν θα σου κάτσει ως μη αντικειμενικός κτλ. σου λέω να διαβάσεις ιστορία της εκπαίδευσης όπου δεν μπαίνει καν ζήτημα αν υπάρχει ή όχι κρυφό σχολειό. Απλά θα βρεις πίνακες, λίστες με ονόματα εκπαιδευτικών και γενικά πρακτικά και γραφειοκρατία σχολείων που λειτουργούσαν μια χαρά επί οθωμανικής αυτοκρατορίας, και για να λειτουργούν μάλιστα και τόσο οργανωμένα (με τα αρχεία τους και τα όλα τους) κάτι δεν με πείθει στο ότι ήταν κρυφά.

  • 13. ΣΑΤΥΡΙΚΟΝ  |  Μαρτίου 20, 2007 στο 12:02 πμ

    Το προβλημα της ελληνικης κοινωνιας δεν ειναι οι παρελασεις και τα νταβαντουρια.
    Ειναι οι χαμηλες συνταξεις ειναι τα χρεη στις τραπεζες τοκογλυφους,ειναι η ανασφαλεια των νεων για το μελλον,ειναι η ανασφαλεια στην εγκληματικοτητα και αλλα παρομοια.
    Εσεις σαν εκπαιδευτικοι εχετε δεσει το γαιδαρο σας και ασχολειστε με ραπανακια για την ορεξη.
    Ξερετε να μας πειτε τιποτε αλλο εκτος απο εθνικισμους,διαφορετικοτητες και αλλα ανουσια παραμυθακια της χαλιμας.
    Εαν οχι τοτε ουτε εκπαιδευτικοι εισαστε ουτε περασατε απεξω απο σχολειο.
    Λυστε τα θεματα κοινωνικης δικαιοσυνης και τα στρατιωτακια τα συζηταμε μετα.
    Ο Κορδατος τουλαχιστον εγραφε ιστορια με κοινωνικο προσανατολισμο και οχι με φιλελευθερο.

  • 14. ΜΗΛΙΤΣΑ  |  Μαρτίου 20, 2007 στο 5:22 μμ

    Κοίτα Σατυρικόν. Το να επιτίθεσαι δεν ξέρω πού οδηγεί, εγώ δεν θα ήθελα να σου απαντήσω με το ίδιο ύφος. Ελπίζω να τα καταφέρω, αν και νιώθω λίγο φορτισμένη. Συμφωνώ για αυτό που λες για τον Κορδάτο και συμφωνώ και για αυτό που λες για τα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας ως προς τα οικονομικοκοινωνικά. Όμως, γράφεις για το πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας. Εδώ είναι Κύπρος και οι συνθήκες είναι διαφορετικές. Όχι ότι τα προβλήματα που αναφέρεις δεν αφορούν τους κατοίκους της Κύπρου, αλλά δεν είναι τόσο αισθητά και χειροπιαστά στην καθημερινότητά μας, όπως δυστυχώς συμβαίνει στην Ελλάδα. Ότι πιθανότατα θα έλθει και θα μας κάψει αυτό το κύμα νεοφιλελευθερισμού είναι δεδομένο. Και το περιμένουμε. Το περιμένουμε στους δρόμους, το περιμένουμε συζητώντας με άλλους συναδέλφους, το περιμένουμε δρώντας και προβληματιζόμενοι και για τον εθνικισμό και την ανοχή στη διαφορετικότητα σε ένα κράτος όπου από τον καιρό που γεννιόμαστε μας λένε ότι δεν μπορούμε να ζήσουμε με τουρκόφωνους γιατί είναι βάρβαροι και όπου γενικά η ιστορία διαστρεβλώνεται για τη διατήρηση ΚΑΙ του κοινωνικο οικονομικού κατεστημένου (βλ. αυτά που επηρεάζουν τις συντάξεις, τις θέσεις εργασίας κτλ). Άρα το να μιλάς για τον εθνικισμό και για τις εκδηλώσεις που τον συντηρούν δεν είναι θέμα κοινωνικής δικαιοσύνης και δενμπορώ να καταλάβω πώς έβγαλες το συμπέρασμα ότι αυτά ζητάμε, αφού δεν το βλέπω και πουθενά μέσα στο κείμενο. Είναι λοιπόν όχι θέμα υπερθεματισμού του εδώ είναι Κύπρος και όχι Ελλάδα και άλλα παρόμοια που ακούγονται και είναι και πολωτικά και αντιδιεθνιστικά από μια σκοπιά, αλλά θέμα να εξετάζουμε κάθε φορά τις συνθήκες κάτω από τις οποίες ζητάμε κάτι. Όταν δηλαδή οι γυναίκες στο Πακιστάν ζητάνε να μπορούν να ψηφίσουν και να μην θεωρούνται κάτι ανάμεσα σε άνθρωπο και ζώα είναι ραπανάκια για την όρεξη; Ή μήπως και σε ένα άρθρο ενάντια στην κακοποίηση των γυναικών ακόμα και για χώρες της ΕΕ η απάντηση είναι άσε μωρέ τι μας λες τώρα εδώ είμαστε άνεργοι, μας κόβουν και τις συντάξεις κτλ.; Σε μια χώρα όπου το λεγόμενο εθνικό ζήτημα είναι καθημερινά στην πρώτη γραμμή (των ειδήσεων, των καφενεδοκουβέντων, της ΖΩΗΣ σου, της διακίνησής σου μέσα στην πόλη σου) οι παρελάσεις που ενισχύουν τον εθνικισμό, που ενισχύουν τη διχόνοια σε εθνική βάση δεν είναι ραπανάκι για την όρεξη. Και επίσης σε ένα άρθρο δεν μπορείς να θίξεις όλα τα προβλήματα της εκπαίδευσης και των νέων, πόσο μάλλον της κοινωνίας γενικότερα σε τοπικό ή/και διεθνές επίπεδο. Πόσο μάλλον να επιλέξεις να μιλήσεις για τα προβλήματα συγκεκριμένης δεύτερης χώρας (βλ. Ελλάδα). Είναι ένα άρθρο για τις παρελάσεις γιατί μόνο εμείς ξέρουμε πόσο εθνικισμό και θεοκρατία τρώμε στη μάπα από το εκπαιδευτικό σύστημα σε καθημερινή βάση και όχι κάποιος που δεν είναι στο συγκεκριμένο επάγγελμα. Και γιατί το τεύχος θα κυκλοφορούσε και στην παρέλαση που γίνεται εδώ τη μαθητική στις 25 Μάρτη. Το «εσείς σαν εκπαιδευτικοί έχετε δέσει το γάιδάρό σας κτλ» που αναφέρεις… Ας πούμε οι αγώνες των εκπαιδευτικών στη χώρα σου σε αυτό το συμπέρασμα σε κάνουν να καταλήγεις; Και αν το επόμενό σου επιχείρημα θα είναι για τους αγώνες των εδώ εκπαιδευτικών, θα σε καλέσω να συγκρίνεις τους αγώνες οποιουδήποτε επαγγελματικού κλάδου και φοιτητών/μαθητών σε Ελλάδα και Κύπρο ώστε να καταλάβεις ότι δεν είναι κανένας κλάδος/σύλλογος σε φάση εξέγερσης, γενικής απεργίας κτλ. λόγω συμβολαίου εργασιακής ειρήνης που υπάρχει ανάμεσα στα επίσημα συνδικαλιστικά όργανα και τους εκάστοτε αρμόδιους κυβερνητικούς φορείς. Στους φοιτητές/μαθητές για άλλους ιστορικοκοινωνικούς λόγους. Αυτό έχει αρχίζει να αλλάζει. Δεν είναι ορατό γιατί αλλάζει η αγωνιστική διάθεση πολύ πολύ αργά… αλλά σταθερά. Μόλις σήμερα το πρωί άκουγα τον υπουργό οικονομικών να εξαγγέλλει πρόθεση άρσης διαφόρων κεκτημένων για τους εργαζόμενους σε κυβερνητικά πόστα. Και η αρχή είναι το ήμισυ του παντός. Ελπίζω λοιπόν κι εσύ να κάνεις κάτι στη χώρα σου που θεωρείς ουσιαστικό.

  • 15. satyrikon  |  Μαρτίου 20, 2007 στο 8:06 μμ

    H χωρα σου και η χωρα μου.ωραια μου το λες!!!
    Βρισκεστε σε μια χωρα που ειναι στο μαλακο υπογαστριο της τουρκιας και αντι να εισαστε ολοι μια γροθια για τα συμφεροντα σας τα εθνικα και τα κοινωνικα συζητατε για εθνικισμους και παρελασεις.
    Αυτα θα επρεπε να τα ακουν τωρα αυτοι που σκοτωθηκαν στον πολεμο με τους αγγλους,στον πολεμο με τους τουρκους για να δουμε τι θα καταλαβουν.
    Η να τα ακουν αυτοι που ενοιωσαν στο πετσι τους τις θηριωδιες των τουρκων.
    Καλή η θεωρια αλλα η πραξη καλλιτερη.
    Και η αρση των κεκτημενων σε εσας θα ανοιξει τους ασκους του αιολου σιγα σιγα οπως και εδω συμβαινει.

  • 16. stergios  |  Μαρτίου 20, 2007 στο 9:26 μμ

    ειμαι εξοργισμένος με τις παρελάσεις με αναγκάζουν οι αγαπημένοι μου καθηγητές του λυκείου να κάνω παρέλαση κ εγω αντιδρώ κάνοντας πρόβες αναποτελεσματικά περπατώντας άχημα κ τ λ.θα ήθελα αν μπορούσατε κάποιος να μου πει το άρθρο τον νόμο ή την εγκύκλιο για τις σχολικές παρελάσεις. επίσης δηλώνω ότι θα φέρω χαρτί από μια φίλη μου γιατρό για να μην κάνω παρέλαση.

  • 17. azad_duke  |  Μαρτίου 21, 2007 στο 12:28 μμ

    h kypros einai to malako ypogastrio ths elladas kai ths tourkias agaphte moy…..apla me e8nikismo kai «e8nika symferonta» (dhladh ta symferonta twn diaforwn ana tis treis xwres kapitalistwn (giati aytoi istorika prow8oun ton kapitalismo)) den linetai tipota…….oute ta koinwnika, oute ta e8nika problhmata.

    Wake up and smell the cofee filaraki.

  • 18. azad_duke  |  Μαρτίου 21, 2007 στο 12:28 μμ

    btw sto satyricon apey8ynomoun

  • 19. ΜΗΛΙΤΣΑ  |  Μαρτίου 21, 2007 στο 3:39 μμ

    «Αυτα θα επρεπε να τα ακουν τωρα αυτοι που σκοτωθηκαν στον πολεμο με τους αγγλους,στον πολεμο με τους τουρκους για να δουμε τι θα καταλαβουν.» Προφανώς αυτά που κατάλαβαν όταν τους πολέμησαν. Ότι δηλαδή δεν εξυπηρετήθηκε η ίδια η κοινωνία αλλά τα συνάφια αυτών που κυβερνάνε, ή διοικούν τράπεζες, ή όπως λέμε στη Κύπρο γαμούν τζαι ρέσσουν. Και σόρυ αν σε πείραξε το χώρα σου. Εγώ εδώ δεν νιώθω ότι είναι χώρα μου με την έννοια της καταγωγής αλλά με την έννοια ότι εδώ κατοικώ και ότι συμβαίνει εδώ, ό,τι πολιτικές εξάρσεις υπάρχουν με αφορούν καθώς επηρεάζουν την καθημερινότητά μου. Ξέχασα την φράση «θηριωδίες των Τούρκων». Αυτό τώρα αν δεις μερικές ταινίες που γυρίστηκαν για διάφορες χώρες με «εθνικούς» διχασμούς (πχ «The wind that shakes the barley», «Τα όμορφα χωριά όμορφα καίγονται» και άλλες τόσες) θα καταλάβεις ότι σε όλα τα μέρη του πλανήτη όπου υπάρχουν ΛΕΓΟΜΕΝΑ εθνικά, είναι φτιαχτά εξυπηρετούν κάποιους που καλά την έχουν και δεν είναι πραγματικά αισθήματα του κόσμου. Γι αυτό και μόλις άνοιξαν τα οδοφράγματα απομυθοποιήθηκαν πολλά για τους «βάρβαρους» Τούρκους που ακούγαμε τόσα χρόνια από την προπαγάνδα του κατεστημένου και ξαφνικά καταλάβαμε ότι είναι κι αυτοί άνθρωποι με τους οποίους μπορούμε να πιούμε μια μπίρα, να ακούσουμε μουσική, να έχουμε κοινά ενδιαφέροντα, κοινά προβλήματα, κοινούς αγώνες. Και αν δεν κατάλαβες πιο απλα, δεν υπάρχει σύγκρουση πολεμική υπό τη διοίκηση του αστικού κράτους που να μην έχει βαρβαρότητες και θηριωδίες. Ο πόλεμος σαν ένας καλός μηχανισμός επιβίωσης και διαιώνισης για τον καπιταλισμό έχει τέτοιο χαρακτήρα τι να κάνουμε. Και πάντα οι θηριωδίες είναι αμφίδρομες (βλ. προαναφερθείσες ταινίες και άλλες συναφείς).

    Για τον Στέργιο. Αν είσαι από Ελλάδα, γιατί πολλοί φίλοι που μπαίνουν και γράφουν εδώ στην Ελλάδα ζουν από ότι φαίνεται, μπορείς να βρεις πολλά για το θέμα αυτό στην ιστοσελίδα του Ιού της Ελευθεροτυπίας. Αν πάλι είσαι Κύπριος πες, και θα ψάξω να σου πω. Τα ξέρω από την πλευρά των εκπαιδευτικών τα νομικιστικα για εδώ.

  • 20. Λεωνιδας  |  Απρίλιος 1, 2007 στο 2:12 μμ

    Ευτυχως που ητανε ο Μεταξας στην εξοθσια και πολεμησε τον Χιτλερ και τον Μουσολινι.Ευτυχως που δεν ητανε στην εξουσια ο Ζαχαριαδης και το ΚΚΕ γιατι αυτοι θα αφηναν τον συμμαχο τους να περασει ανενοχλητος…

  • 21. ΜΗΛΙΤΣΑ  |  Απρίλιος 1, 2007 στο 2:17 μμ

    Δεν ξέρω να σου πω για τον Ζαχαριάδη. Ξέρω ότι έκανε λάθος εκτιμήσεις σε πολλά. Όπως για το κατά πόσο η Αριστερά έπρεπε να στηρίξει ξεσηκωμό των Κυπρίων ενάντια στους Άγγλους (έδωσε αρνητική απάντηση και είπε να στηρίξουν την ένωση). Όσο για το ευτυχώς που ήταν ο Μεταξάς στην εξουσία και πολέμησε τον Χίτλερ και τον Μουσολίνι, φαντάζομαι δεν ξέρεις ότι ο Μεταξάς είχε κάνει συμφωνία με τον Χίτλερ για να μην επιτεθούν οι φασιστικές δυνάμεις στην Ελλάδα και τη χάλασε ο Μουσολίνι στην πορεία, έτσι?

  • 22. Λεωνιδας  |  Απρίλιος 1, 2007 στο 2:27 μμ

    Εκεινο που εχει σημασια ειναι οτι ο Μεταξας εβαζε την Ελλαδα πανω απο ολα σε αντιθεση με τα σκυλλακια του Σταλιν.Ετσι ;

  • 23. ΜΗΛΙΤΣΑ  |  Απρίλιος 1, 2007 στο 2:31 μμ

    Νομίζω ότι ο Μεταξάς έβαζε τη δική του εξουσία πάνω από όλα. Και όχι τον ελληνικό λαό. Όσο για τους σταλινικούς έβαζαν πάνω από όλα τη γραμμή που ερχόταν από τη Μόσχα. Εμείς τι φταίμε να απολογούμαστε για το Ζαχαριάδη;

  • 24. Λεωνιδας  |  Απρίλιος 1, 2007 στο 2:39 μμ

    Ποιος σου ειπε να απολογηθεις;Απλα αν ηταν οι κομμουνιστες στην εξουσια το 40 τα πραγματα θα ηταν καλυτερα για τον συμμαχο Χιτλερ…

  • 25. azad_duke  |  Απρίλιος 1, 2007 στο 3:21 μμ

    kai an h giagia mou eixe karoulia 8a htan troley. Twra to kata poson o Metaksas htan kalyteros apo ton Zaxariadh, ayto einai mia allh istoria….Fantazesai pws 8a eimastan omws ean oi Italoi den thn eixan xalasei th douleia?

  • 26. Λεωνιδας  |  Απρίλιος 1, 2007 στο 4:16 μμ

    Φανταζεσαι πως θα ειμασταν αν ο Ζαχαριαδης και οι ομοιοι του κερδιζαν τον εμφυλιο;Χειροτερα και απο την Αλβανια…

  • 27. Λεωνιδας  |  Απρίλιος 2, 2007 στο 11:48 πμ

    Ακομα μια φασιστικη νοοτροπια των κομμουνιστων.Επειδη δεν τουσ αρεσουν οι παρελασεις πρεπει να καταργηθουν.Πληροφοριακα στην Κυπρο ΑΝ ΘΕΛΕΙΣ ΠΑΡΕΛΑΥΝΕΙΣ.Αλλα οι ερυθροι φασιστεσ αποφασισαν και διαταξαν οτι για το καλο μας πρεπει να καταργηθουν.ΕΛΕΟΣ..

    Υ.Γ Αν θελετε καταργηστε την αναχρονιστικη παρελαση της Πρωτομαγιας…

  • 28. fouf  |  Απρίλιος 2, 2007 στο 2:31 μμ

    esi re file pou toso poli mas ksereis kai ksereis oti imaste kai kommounistes ti eisai? fasistas? oxi pes mas gia na milisoume epi isis orois

  • 29. ΜΗΛΙΤΣΑ  |  Απρίλιος 2, 2007 στο 2:50 μμ

    «Ακομα μια φασιστικη νοοτροπια των κομμουνιστων.Επειδη δεν τουσ αρεσουν οι παρελασεις πρεπει να καταργηθουν.Πληροφοριακα στην Κυπρο ΑΝ ΘΕΛΕΙΣ ΠΑΡΕΛΑΥΝΕΙΣ.Αλλα οι ερυθροι φασιστεσ αποφασισαν και διαταξαν οτι για το καλο μας πρεπει να καταργηθουν.ΕΛΕΟΣ..

    Υ.Γ Αν θελετε καταργηστε την αναχρονιστικη παρελαση της Πρωτομαγιας…»

    Αν θέλεις παρελαύνεις ίσως αν έίσαι μαθητής, αν είσαι δάσκαλος δεν έχεις ακριβώς επιλογή. Και δεν αποφάσισε κανείς ότι για το καλό σου πρέπει να καταργηθούν οι παρελάσεις. Αυτό είναι μια άποψη και αν προκύψει κάτι σαν απόφαση αυτό μάλλον θα προκύψει από συλλογικές διαδικασίες με συμμετοχή των από τη βάση εμπλεκόμενων (π.χ. μαθητικές συνελεύσεις, αποφάσεις εκπαιδευτικών συνδικαλιστικών οργάνων κτλ), δεν νομίζεις; Κάπως έτσι κατεβαίνουν πάντα οι προτάσεις σε συλλογικά όργανα, δεν σημαίνει ότι επειδή κατεβαίνουν ως προτάσεις, επιβάλλονται ως στρατιωτικός νόμος.
    Όσο για την Πρωτομαγιά, κρίμα το 8ωρο που δουλεύεις και τους καημένους που σκοτώθηκαν από το κράτος των εργοδοτών για αυτό. Και δεν είναι αναχρονιστική ακριβώς γιατί έχουν ήδη αρχίσει αυτό το κεκτημένο του 8ωρου να το παίρνουν πίσω οι εργοδότες ανά τον κόσμο. Ούτε όμως είναι επιβαλλόμενο διά νόμου να συμμετέχει κανείς σε αυτή. Και δεν είναι παρέλαση, είναι πορεία.

  • 30. Γιώργος Πρατσίνης  |  Μαρτίου 8, 2009 στο 11:46 μμ

    Διάβασα τα παραπάνω και κυριολεκτικά εκπλήσσο-μαι από την αγραμματοσύνη και άγνοια των στοιχει- ωδών πραγμάτων από μερικούς. Για την ύπαρξη του «Κρυφού Σχολειού» δεν το συζητώ γιατί σ’ αυτό πήγαινε ο παππούς μου την εποχή τηςΤουρκοκρα- τείας και εκεί έμαθε να γράφει και να διαβάζει όπως αναλυτικά περιέγραψα πριν από πολλά χρόνια στο περιοδικό «Εκπαιδευτικοί Προσανατολισμού» του Ηρακλείου.
    Κι ακόμη για το τί προσέφεραν τα Μοναστήρια και η εκκλησία της Ελλάδας στη διάρκεια της Τουρκοκρα-τίας μας το περιγραλάφει και ο ίδιος ο Γενικός Γραμ-ματέας του Κομουνιστικού Κόμματος Ελλάδας Νί-κος Ζαχαριάδης στο «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ» της 9-9-1945 όπου σε άρθρο του υπογραμμίζει : «Θα πρέπει να τονίσουμε ότι η Ορθόδοξη Ανατολική Εκκλησία και η Χριστιανική Θρησκεία γενικώτερα, όπως την εκ- φράζει η Εκκλησία αυτή, παίξαν όχι μόνο στη Ρω- σία μα και στα Βαλκάνια έναν προοδευτικό ρόλο τό- σο σαν παράγοντας που διευκόλυνε και επετάχυνε την εθνική διαμόρφωση, συσπείρωση και ανάπτυξη παρέχοντας της ενιαία ιδεολογικά πλαίσια όσο σαν στοιχείο που στα χρόνια του εξανδραποδισμού και της σκλαβιάς κάτω από την οθωμανική τυραννία συ- νέτεινε σημαντικά και ουσιαστικά στον εθνικοαπε- λευθερωτικό τότε αγώνα. Είναι αναρίθμητα τα παρα-δείγματα που δείχνουν ότι Ταγοί και απλοί στρα- τευόμενοι της εκκλησιαστικής ιεραχίας πάλεψαν και με το ντουφέκι στο χέρι στο πλευρό του λαού και ότι μοναστήρια και μονστήρια είχαν μεταβληθεί σε μπα- ρουταποθήκες και λαϊκά φρούρια».
    Οταν λοιπόν ο «Μεγάλος Αριστερός τιμονιέρης» μιλά τόσο ευνοϊκά και κολακευτικά για ττην Ανατολική Ορθόδοξη εκκλησία και τους ιερωμένους της μαζί με τα πάμπολλα Μοναστήρια, είναι πολύ ανόητο οι σημερινοί «άκαπνοι αριστεροί» να τον διαψεύδουν.
    Όσο για τις παρελάσεις, αν πράγματι τις καταργή- σουν, εγώ θα στέλνω τα παιδιά μου… στη Μόσχα να συμμετάσχουν σε οποιαδήποτε παρέλαση.
    Πόση αλήθεια χαρά νοιώθαμε όταν πλησίαζε η 25η Μάρτη για να συμμετέχουμε σαν μαθητές στην πα- ρέλαση η οποία μας γέμιζε αυτοπεποίθεση, υπερη- φάνεια, ανδρισμό, αυτοσχεδιασμό, ατομικότητα, συ- νεργατικότητα και συντροφικότητα με τους παρακει- μένους μας.
    Και μια ερώτηση : Γιατί ο παραπάνω κύριος δεν γράφει με ελληνικούς χαρακτήρε αλλά προτιμά τους τουρκικούς ; Εχει καμιά σχέση με υτούς που γράφουν στους τοίους στα δυτικά του γηπέδους του ΑΡΗ ζωγραφίζοντας τουρκικές σημαίες ; απλώς ρωτώ

  • 31. zappa  |  Μαρτίου 10, 2009 στο 4:52 μμ

    Η γραφή που χρησιμοποιεί το fouf είναι το λατινικό αλφάβητο. Οι Τούρκοι το υοθέτησαν επί Κεμάλ, στην προσπάθεια τους να δημιουργήσουν την σύγχρονη τουρκική γλώσσα.

    Οι απλοί μοναχοί και ιερείς όντως βοηθούσαν στην αντίσταση κατά των Ναζί, μάλιστα το πρωτοπαλίκαρο του Βελουχιώτη ήταν μοναχός (ο παπα-Ανιπόμονος). Αυτό όμως δεν αναιρεί την στάση της ηγεσίας της Ελλαδικής Εκκλησίας που υπήρξε το λιγότερο προδοτική. Η ηγεσία των οργανωμένων θρησκειών υπήρξε ανέκαθεν σκοταδιστική, από τον καιρό του Απόστολου Παύλου. Αντιθέτως ο κατώτερος κλήρος έχει να επιδείξει την συμαντική συμμετοχή σε ριζοσπαστικά και επαναστατικά κινήματα με έντονα ταξικά χαρακτηριστικά (Οκτωβριανή Επανάσταση, Αντίσταση κατά των Ναζί, Κινήματα στη Λατινική Αμερική, Θεολογία της Απελευθέρωσης κοκ)

  • 32. Γιώργος Πρατσίνης  |  Μαρτίου 15, 2009 στο 9:03 πμ

    Σοβαρά οι Τούρκοι πήραν το αλφάβητο τους από τους Λατίνους ; Πώ, πώ πόσο μεγάλη η άγνοια μου να νομίζω ότι οι Λατίνοι….το πήραν από τους Τούρκους.
    Εκεί είναι το θέμα ; Λυπούμαι που δεν κατάλαβες αγαπητέ μου την ειρωνία της ερώτηση μου και βάλθηκες να μου εξηγήσεις ότι… από τους Λατίνους πήραν οι Τόύρκοι το αλαφάβητο τους. Αν πιστεύεις ότι κομίζεις Γλαύκα….λαθεύεις. Αλλού είναι το επίκεντρο της συζήτησης και όχι στις παρονυχίδες !

  • 33. Βαρβάρα Βερβερίδου  |  Οκτώβριος 18, 2009 στο 2:31 μμ

    Φίλε «Ελληνάρα», από πού ν΄ αρχίσω;;;Θέλω να σταθώ όμως στους στόχους των παρελάσεων που όπως φαίνεται παραγνωρίζεις.Με το να παρελαύνει κανείς αποδίδει φόρο τιμής στους αγωνιστές μας!Αλλά βέβαια σε μία απόλυτα τεχνοκρατική εποχή που ο καθένας σκέφτεται τη βόλεψή του,θεωρεί χάσιμο χρόνου αυτή την πράξη…Αναφέρεις το «χαμένη ύλη» ως αρνητικό αποτέλεσμα των παρελάσεων και των προβών. Άραγε συμφωνούν οι μαθητές/τριες που ψάχνουν να βρουν πως και πως τέτοιες ώρες για λίγη ξεκούραση και για κάτι διαφορετικό τέλος πάντων;! Και δε σχετίζονται οι παρελάσεις με την ιστορική άγνοια των νέων,άλλοι ευθύνονται για την ποιότητα της παρεχόμενης παιδείας…Μήπως είναι οργανωμένο σχέδιο η «χαλαρή» ιστορία με το πρόσχημα της φιλελεύθερης και αντιρατσιστικήςπολιτικής τελικά;!και τώρα που μιλάμε για ελευθερία ιδεών εσύ που έκανες παρέλαση «φοράς παρωπίδες»;;;και κάτι τελευταίο,αναφέρεις κάπου «βιβλία απαλλαγμένα από τον εθνικισμό και τη θρησκοληψία».Μήπως το πρόβλημά σου είναι η Εκκλησία και τη μάχεσαι μ΄ αυτό τον τρόπο;Σου θυμίζω το σύνθημα των αγωνιστών:»Υπερ Πίστεως και Πατρίδος»…Μη μου πεις ότι η ιστορική αλήθεια την οποία επικροτείς είναι θρησκοληψία…

  • 34. ΕΛΑΜ  |  Νοέμβριος 14, 2009 στο 4:43 μμ

    Προσοχή Ανάπαυση και Βηματισμός
    Μες τις παρεελάσεις γενιέται ο Φασισμός
    Το ξέρουμε και γουστάρουμε
    ΕΛΑΜ

  • 35. Zappa  |  Δεκέμβριος 14, 2009 στο 1:55 πμ

    re elamhtes
    giati den pate na paiksete kana ksylo me tous gkrizous lykous na yshxasoume osoi den eimaste e8nikistes epitelous?

    Alla ksexasa…korakas korakou mati den bgazei

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Κυπριακό: η ολοκλήρωση του αδιεξόδου

Θέλω κι εγώ να βοηθήσω στην αντιφασιστική εκστρατεία!

Οι φασίστες έχουν αποθρασυνθεί! Επιτίθονται πλέον αδιάκριτα! Για να κερδίσουν την κοινή γνώμη εκμεταλλεύονται τις ανάγκες μας για εργασία και ειρήνη. Πατάνε πάνω στα προβλήματα που το ίδιο το σύστημα έχει γεννήσει και κατηγορούν τους μετανάστες. Πατάνε στην αδυναμία λύσης του εθνικού προβλήματος μέσα στον καπιταλισμό και διαδίδουν τον εθνικισμό τους. Πώς απαντάμε στον φασισμό;  Δίνουμε καθημερινά την μάχη, στο πανεπιστήμιο, στο σχολείο, στο χώρο εργασίας μας, στην γειτονιά μας ενάντια στις ρατσιστικές και τις φασιστικές ιδέες  Διακινούμε αντιρατσιστικό και αντιφασιστικό υλικό και συμμετέχουμε σε κάθε αντιρατσιστική-αντιφασιστική πορεία και διαδήλωση  Δεν αφήνουμε ούτε ένα σύνθημα των φασιστών στους τοίχους της γειτονιάς μας ή του σχολείου μας  Οργανώνουμε συζητήσεις συναυλίες εκδηλώσεις με αντιφασιστικό περιεχόμενο.  Οργανωνόμαστε! Πριν να είναι αργά, πριν να ζήσουμε άλλο ένα 1974! Για να τους αντιμετωπίσουμε δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε απλά ατομικά αλλά πρέπει να οργανωθούμε όλοι εμείς που είμαστε διατεθειμένοι να δώσουμε μάχη ενάντια στην φασιστική απειλή. Η Νεολαία Ενάντια στον Εθνικισμό καλεί όλους όσους θέλουν να συμβάλουν σε αυτή την προσπάθεια να έρθουν σε επαφή μαζί μας για να μπορέσουμε να δώσουμε όλοι μαζί την μάχη ενάντια στον φασισμό, το ρατσισμό, τον εθνικισμό. Για να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε οργανωμένα τα δικαιώματά μας και όλα όσα μας ανήκουν. Αν θέλεις κι εσύ να βοηθήσεις στην εκστρατεία στην περιοχή σου και στον χώρο σου επικοινώνησε μαζί μας: τηλ 99190164 και email: youthagainstnationalism@gmail.com

Αρχείο

RSS ΝΕα Δίεθνιστική Αριστερά

  • Αμβούργο: «κολασμένη» εβδομάδα για τους G20 Ιουλίου 12, 2017
    Η Σύνοδος των G20 (20 πλουσιότερες χώρες του πλανήτη) στο Αμβούργο τελείωσε εν μέσω μαζικών διαδηλώσεων. Οι πολυήμερες κινητοποιήσεις, στις οποίες συμμετείχαν πάνω από 75.000 άνθρωποι, έδωσαν ένα μήνυμα αντίστασης στον καπιταλισμό και τις πολιτικές του πολέμου, της φτωχοποίησης, του ρατσισμού.     Οι κινητοποιήσεις όμως σημαδεύτηκαν από άγρια καταστολή και μ […]
    puk
  • Kıbrıs’ta Altın Madenciliğine Karşı İnisiyatif Ιουλίου 8, 2017
    Basın bülteni: Aktivistler ve örgütler olarak bu inisiyatifi Hellenic Coper Mines (Helen Bakır Madenleri, HCM)’in, Kıbrıs’ta altın madenciliğine başlamayı amaçladığını öğrendiğimiz zaman oluşturduk. Maden çıkarma süreci plana göre Skouriotissa’daki Fukasa madeninde gerçekleşecek. HCM’nin Çevre Bakanlığı’na verdiği ilgili rapora göre, şirket öncelikli olarak […]
    puk
  • 2 χρόνια από το Δημοψήφισμα: η άνοδος και η συνθηκολόγηση του ΣΥΡΙΖΑ Ιουλίου 6, 2017
    Το παρακάτω άρθρο του συντρόφου Ανδρέα Παγιάτσου γράφτηκε για το αγγλικό θεωρητικό περιοδικό Socialism Today (εδώ μπορείτε να βρείτε την αγγλική έκδοση). Δημοσιεύουμε την απόδοση του στα ελληνικά. Η 5η Ιούλη του 2015 είναι μια ιστορική ημερομηνία: η μέρα του δημοψηφίσματος ενάντια στα μέτρα λιτότητας της Τρόϊκα που έδωσε 61,5% στο ΟΧΙ. Δύο χρόνια μετά, […] […]
    puk

RSS Committee for a Workers’ International

  • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.

RSS Mαθητικό Ξεκίνημα

  • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.

Blog Stats

  • 70,247 hits

visitors around the world

Φεβρουαρίου 2007
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Ιαν.   Μαρ. »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728  

Αρέσει σε %d bloggers: